Güneş enerjisiyle işleyen İngiliz uçağı, pilotsuz en uzun süreli uçuş rekorunu kırdı.İngiltere’nin savunma şirketi Qinetiq tarafından imal edilen Zephyr
adlı pilotsuz araç deneme uçuşu sırasında 54 saat havada kaldı.
Araştırmacılar, güneş enerjisini kullanan bir aracın ilk kez başka
enerji kaynaklarına başvurmadan üst üste iki gece uçtuğunu söylüyor.
Ancak Zephyr’in kırdığı 54 saat rekoru resmen kayıtlara geçemeyecek,
çünkü çok gizli gerçekleşen deneme uçuşuna dünya hava sporları
federasyonu FAI’nin temsilcileri katılmadı.
Fakat Qinetiq şirketi, Zephyr’in 33 saat süren bir başka deneme uçuşunu
federasyon yetkililerine bildirdiğini ve bunun da bir rekor olduğunu
söylüyor.
Bundan önce pilotsuz en uzun süre havada kalma rekoru 2001 yılında jet
motoruyla işleyen Amerikan Hava Kuvvetleri’ne ait Global Hawk keşif
uçağının 30 saatlik yolculuğuydu.
Zephyr’i imal eden ekipten Chris Kelleher, “Bizim uçağımız çok daha yükseğe tırmanıyor ve uzun süre uçabiliyor” diyor.
Qinetiq şirketi, uçağın askeri amaçlarla kullanılabileceği gibi
yeryüzünün fotoğraflanması ve iletişim alanlarında ticari uçuşlara da
hizmet edebileceğini söylüyor.
MARS’A YOLCULUK?
Zephyr’in deneme uçuşu ABD’nin New Mexico eyaletindeki askeri üssünde
gerçekleşti. İki kanat arası genişliği 18 metreye varan pilotsuz uçak,
iki gün hiç durmadan uçtuktan sonra bir arıza nedeniyle inmek zorunda
kaldı.
Pervaneli uçak, ikinci deneme sırasında, hava muhalefeti nedeniyle daha az süre havada seyretti.
Zephyr’in pazarlama müdürlerinden Paul Davey, “Dünyada ilk kez böyle
bir uçağı iki gün boyunca güneş enerjisiyle uçurtmayı başardık” diyor.
Gün boyunca güneş enerjisini depolayan Zephyr’in pilleri uçağın gece de havada seyretmesini sağlıyor.
Uzaktan kumandayla yönetilen pilotsuz uçak, deneme sırasında 18 bin metreye kadar çıktı.
Güneş enerjisiyle gece de işleyebilen pilotsuz uçak denemesi bir ilk
değil. 2005 yılında Amerikan şirketi AC tarafından imal edilen SoLong
48 saat havada kalmıştı.
Ancak iki uçak arasında önemli bir fark var. Zephyr’in pilleri devamlı
olarak çalışır halde kalabiliyor. SoLong ise belirli aralıklarla havada
süzülerek gitmek zorunda.
Nasa’nın geliştirdiği Pathfinder ve Helios uçakları da benzer mantık
üzerine kurulu. Nasa, güneş enerjisini kullanarak ileride bu tip
uçakların uyduların yerini alabileceğini ya da Mars gibi gezegenlere
pilotsuz sefer düzenlenebileceğini tahmin ediyor.
Nasa’nın ürettiği Helios adlı araç 2001 yılında 29,5 kilometreye
yükelerek, roketsiz çalışan kanatlı bir aracın irtfa rekorunu kırmıştı.
Fakat Helios 2003 yılında Hawaii yakınlarındaki Kauai adasında bulunan
Amerikan üssünün hava sahasında uçarken parçalanarak düştü.
Kaynak: Ntvmsnbc.com